5/recent-posts/slider1

Ristiäiset katolilaiseen tyyliin



Meillä oli tosiaan vihdoin Pimin ristiäiset, jep ikää herralla oli 1-vuotta. Se on ihan normaalia täällä että saatetaan kastaa myöhemmin eli vaikka vasta viisi vuotiaana. Olihan se itselle aika yllätys että näin myöhään se on mahdollista. Tai no olihan tuolta omalta rippikouluajoilta tuttu että jotkut kastettiin ennen konfirmaatiota.

Me ei tosiaan jotenkin saatu näitä ristiäisiä järjestettyä aikaisemmin. Halusinhan että vanhempani ja veljeni perheineen olisivat mukana (harmi että vain äiti pääsi paikalle). Kesä meni nopeasti ja syksyllä tehtiin sitä saunaa tosissaan joten tämä kevät oli hyvä vaihtoehto. Ja kivat juhlat meillä olikin. Pidettiin juhlat ihan pienenä eli vain lähisuku oli paikalla.



Oberreuten kirkon sisältä.

Itsellänihän on monet kokemukset ristiäisistä Suomessa ja varsinkin kummin tehtävissä olen ollut jo kahdeksan kertaa. Huh. Paikallinen pappi sanoi toimituksen olevan ihan identtinen luterilaisen kirkon kanssa. Heti kun hän aloitti kertomalla että aloitetaan toimitus ulkoa niin olin että no ei se nyt ihan identtinen ole. Pappi tuli siis reilu viikkoa ennen meillä käymään ja keskusteltiin ristiäisten kulusta. Sitä ennen oli pitänyt viedä syntymätodistus Weileriin pappitoimistoon vai mikä sen nimi nyt sit on?! Heh.

Tosiaan toimituksen piti alkaa ulkona, mutta huonon ilman takia aloitettiin kirkon eteisestä. Tämä symbolisoi sitä että Pimi kutsutaan Herran/Jeesuksen luokse. Meidän piti vastata muutamiin kysymyksiin, että mitä haluamme Kimille? Siihen piti vastata että uskon/glauben. Ja sitten että haluammeko kastaa Kimin? Kyllä/Ja

Siirryimme kirkon sisälle jatkamaan kastetilaisuutta. Pappi siinä jutteli muutaman sanan ja sitten luettiin muutamat raamatun tekstit. Oma luki yhden tekstin raamatusta ja sitten meidän oli pitänyt valita 4-6 lyhyempää raamatun tekstiä ja niitä luki Kimin serkut, täti, Oma ja Jumi.



Suomen leijona kantasormus kummitädiltä.



Pappi puheli niitä näitä, rukoiltiin ja siirryttiin rinkiin kastemaljan luokse. Kummeilta kysyttiin haluavatko he antaa Pimille uskonopetuksen? Siihen piti myös vasta kyllä/ja. Kummisetä otti Pimin syliin (heidän historiassaan ei ole kertaa ettei Pimi ole itkenyt), joten hieman jännitti hänen puolestaan. Pimi kastettiin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja kolmannella kerralla Pimi oli sitä mieltä että nyt riittää sen veden kanssa läträäminen. Kummisetä ja pappi joutui taistelemaan että vesi osui päähän. Noh, siihen loppuun taidettiin vielä rukoilla ja sitten toimitus olikin ohi. Ei siinä tainnut mennä edes puolta tuntia.

Lopuksi pappi sytytti ristiäiskynttilän (joka vanhempien pitää itse hommata) ja siunasi ristiäisristin. Nämä kuuluvat olennaisena osana ristiäisiin ja seremoniaan. Kynttilä sytytetään aina sankarin syntymäpäivillä ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa.


Ristiäiskynttilä ja risti.


Meidän perhe meinasi vähän pistää pahennusta kirkossa toimituksen jälkeen. Kummisetä olisi halunnut soittaa uruilla C´mon baby light my firen. Luojan kiitos hän ei saanutkaan urkuja toimimaan(?). Pimin Opan eli isoisän uurnapaikka on tämän kirkon pihalla ja toimituksen jälkeen mentiin pitämään pieni hiljainen hetki hänen luokseen.



Pientä iltapalaa.


Kirkon pihalta siirryttiin meidän kylän lähiravintolaan kahville ja kakulle "Kaffee und Kuchen". Täytyy sanoa että meillä oli mukava päivä perheen kesken. Sankari oli erittäin reipas ja muutamaan otteeseen koitti päätä että mitä se pappi sinne oikeen laittoi? Nosti käsiä ja hieroi päätä että jotain kummallista nyt tapahtui. Illalla ennen nukahtamista oli koittanut että mitä se sinne oikein laittoi. Voi ihana pieni. Iltasella nautittiin perheen kesken pientä iltapalaa. Kaikenlaista pikkupurtavaa olimme Äitini ja Pimin kummitäti Niinan kanssa askarrelleet. 


Pöytä koreana.


Meitä voit seurata myös
Facebookissa: Suomalainen im Allgäu 
Instagramissa: asentajahiltunen

Ei kommentteja