5/recent-posts/slider1

Äitiysvapaa - Mutterschutz


Minun pitää kertoa teille salaisuus tai ei tää mikään salaisuus oikeesti ole. Tää on oikeesti ihan mieletön juttu. Oon ollut jo syyskuun lopusta kotona.




Saa nähdä tuleeko nahkahousujen vai Dirndl:n käyttäjä?


Minun piti jo raskausviikolla 8 kertoa esimiehelleni että olen raskaana. Gynekologi ja sairaanhoitaja olivat sitä mieltä että kun työni on fyysisesti (ja ehkä henkisesti myös) raskasta. Niin he kirjoittivat työnajalle sellaisen lapun että en saa enää nostella mitään yli 5 kiloa painavia tavaroita. 


Aluksi vähättelin asiaa ettei se nyt niin paha juttu alussa ole, he olivat sitä mieltä että alussahan se just se pahin juttu on? No vein pomolle lappusen ja sanoin että kun olen niin alussa ettei vielä kerrota muille työkavereille. Pomolle se oli kova paikka, koska hänen piti suojella minua ja vauvaa. 

Raskausviikolla 9 pomon oli sitten jo pakko kertoa kaikille. Raskausviikolla 10 pomo pyysi luoksensa täyttelemään jotain lomakkeita. Allekirjoittelin useampaan ja joissain luki isolla nicht möghlich eli ei mahdollista. Siinä vaiheessa kun pomo sanoi että minun ei tarvitse enää ensi viikolla tulla töihin, leukani loksahti auki ja iski paniikki. Ihmettelin että mitä ihmettä sitten teen? Enkö saa tulla enää töihin? Mitä? Hä? Täh? 

Esimieheni oli siis hakenut minulle Beschäftigungsverbotin eli työkiellon vapaasti suomennettuna tai on käytetty myös nimeä Mutterschutz eli äitiysvapaa. Oikea äitiysvapaa alkaa täällä myös 6 viikkoa ennen laskettua aikaa.



Suomi Mafian jäsen saa uuden tulokkaan huhtikuussa.



Yön yli nukuttua mietinkin että aika ihanaa ei tarvitse enää nousta kukonlaulun aikaan töihin. Meinaan välillä työni alkoivat jo klo 03 tai 04. Ja alkuvaiheessa olin ihan kuoleman väsynyt ja pahoinvoiva. Vauvakin tuntuu rauhalliselta, kun olen ollut 5 kuukautta rauhallisesti kotona. Saanut tehdä mitä huvittaa ja ottaa päivänokoset silloin kun väsyttää. Aika luksusta. Tai no okei, täytyy myöntää että välillä on ollut tylsää ja pitkästyttävää. Mutta sitten seuraavana päivänä on jo paljon hommaa.





Luullakseni tämä on mahdollista vain Saksassa. Jos työskentelet suurkeittiössä, päiväkodissa tai jossain hoitokodissa ja sinulle ei voida osoittaa muita työtehtäviä. Syinä minun tapauksessa olivat tosiaan painavien tavaroiden nostelu, liukas lattia, stressaava työ ja pesuainehöyryt. 


Luultavasti syynä oli myös se koska kuulun riskiryhmään kun olen yli 35-vuotias. Niin vaihtoehtona on sitten pysytellä kotona. Saan aivan normaalin palkan, mikä oli tietenkin esimmäinen huoli. En ole ollut ikinä Suomessa raskaana mutta ystäviä seuratessa monet ovat olleet töissä loppuun asti, ellei lääkäri ole kirjoittanut sairaslomaa. 

Monet päiväkodissa työskentelevät joutuivat nostelemaan seimi-ikäisiä lapsia, eikä varmasti ole ollut helppoa ison mahan kanssa. Tai omalla keittiöalallani nostella painavia vuokia, varoa jokaista askelmaa ettei liukastu ja niistä pesuainehöyryistä puhumattakaan.



Tässä menossa vko 28



En tiedä miten Suomessa tai muissa maissa raskaana olevia kohdellaan? Mutta tuntuu että täällä Saksassa ollaan erityisen tarkkoja. Esimerkiksi yö- ja ylitöitä ei saa teettää raskaana olevalla. Työaika pitää olla aikaisintaan alkaen klo 6.00. 



Olisikin mukava kuulla onko muissa maissa vastaanvanlaisia kokemuksia? Tai miten tämä asia on Suomessa hoidettu?




Meitä voit seurata myös
Facebookissa: Suomalainen im Allgäu 
Instagramissa: asentajahiltunen

Ei kommentteja